Standard

Abilitare (18)
Acreditare (36)
Asigurarea calității educației (4)
Autorizarea de funcționare provizorie (5)
Beneficiari direcți (3)
Beneficiari indirecți (1)
Cadrul național al calificărilor (17)
Cadrul național al calificărilor din învățământul superior (5)
Calificare (105)
Calitatea educației (8)
Centru de educație (2)
Centru de zi (2)
Cercetare științifică (52)
Competență (99)
Competență profesională (23)
Competență transversală (2)
Controlul calității educației (1)
Credite de studii transferabile (19)
Criteriu (43)
Cunoștințe (22)
Ects/sect (7)
Ecvet/sectefp (1)
Educație (519)
Educație și formare profesională (3)
Eqf cec (4)
Evaluarea instituțională a calității (1)
Evaluarea rezultatelor învățării (5)
Îmbunătățirea calității educației (1)
Indicator de performanță (8)
Învățământ (859)
Învățământ cu frecvență (20)
Învățământ cu frecvență redusă (5)
Învățământ la distanță (7)
Învățământ privat (11)
Învățământ public (9)
Mandat (18)
Organizație interesată în furnizarea de servicii de educație (1)
Program de calificare profesională (2)
Program de studii (74)
Program de studii acreditat (1)
Program de studii autorizat (1)
Program de studii universitare (42)
Programe educaționale de tip a doua șansă (3)
Punct de credit (1)
Registrul european pentru asigurarea calității în învățământul superior (2)
Registrul matricol unic al universităților din românia (13)
Registrul național al calificărilor (7)
Registrul național al evaluatorilor de competențe profesionale (2)
Registrul național al furnizorilor de formare profesională (2)
Rezultatele învățării (36)
Sistem tutorial (2)
Sistemul național de învățământ (24)
Societatea cunoașterii (1)
Standard (78)
Standardul de referință (5)
Stat terț (1)
Unitate (399)
Unitatea de rezultate ale învățării (1)

Synopsis: Standard :


Legea Educatiei Nationale.pdf

Finanțarea se face în baza și în limitele costului standard per elev sau per preșcolar,

2) Organizarea unităților de educație timpurie antepreșcolară, conținutul educativ, standardele de calitate și metodologia de organizare ale acesteia se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului

cu respectarea standardelor de calitate și a legislației în vigoare. 4) Tipurile și modalitățile de finanțare a serviciilor de educație timpurie antepreșcolară se reglementează prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

2) Pregătirea prin învățământul profesional se realizează pe baza standardelor de pregătire profesională aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în urma consultării partenerilor sociali.

Standardele de pregătire profesională se realizează pe baza standardelor ocupaționale validate de comitetele sectoriale. 3) Absolvenții învățământului profesional, care promovează examenul de certificare a calificării profesionale,

8) Durata și conținutul programelor de pregătire profesională sunt stabilite de unitatea de învățământ, pe baza standardelor ocupaționale, prin consultare cu angajatorii.

în conformitate cu standardele naționale elaborate de instituțiile responsabile cu asigurarea calității, și se avizează de Ministerul Educației,

2) Criteriile, standardele și indicatorii de performanță pe care trebuie să le îndeplinească unitățile de învățământ preuniversitar particular și confesional sunt identice cu cele pe care trebuie

2) Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu, respectiv modul de pregătire.

4) Controlul utilizării și al respectării standardelor naționale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecția școlară.

5) Notarea elevilor fără utilizarea și respectarea standardelor naționale și a metodologiilor de evaluare constituie abatere disciplinară și se sancționează conform prevederilor prezentei legi.

Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu.

o) răspunde de evaluarea sistemului național de învățământ pe baza standardelor naționale; p) elaborează, împreună cu alte ministere interesate, strategia colaborării cu alte state și cu organismele internaționale specializate în domeniul învățământului, formării profesionale și al cercetării științifice;

b) controlează aplicarea legislației și monitorizează calitatea activităților de predare învățare și respectarea standardelor naționale/indicatorilor de performanță, prin inspecția școlară;

Finanțarea de bază se face în limitele costului standard per elev/preșcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

Art. 104 (1) Finanțarea de bază asigură desfășurarea în condiții normale a procesului de învățământ la nivel preuniversitar, conform standardelor naționale.

3) Finanțarea de bază a unei unități școlare rezultă prin multiplicarea costului standard per elev/preșcolar cu coeficienți specifici unității școlare

o constituie costul standard per elev/preșcolar. Costul standard per elev/preșcolar se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/domeniu.

Determinarea costului standard per elev/preșcolar se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educației, Cercetării,

Alocarea fondurilor pentru finanțarea de bază a unității de învățământ se face pe baza unei formule de finanțare aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului care ia în considerare costul standard

să asigure criteriile și standardele de calitate, să gestioneze în mod eficient activitățile de învățământ, cercetare,

Pentru fiecare ciclu universitar organizat, senatul universitar aprobă un regulament propriu de organizare și funcționare, în acord cu standardele naționale și internaționale generale și specifice de calitate.

în conformitate cu standardele și procedurile elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Aceste standarde se stabilesc pe baza unor criterii de evaluare relevante la nivel internațional,

propuse de CNATDCU și aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. Standardele minimale de acceptare de către CNATDCU a dosarului pentru obținerea atestatului de abilitare nu depind de funcția didactică

sau de gradul profesional și sunt identice cu standardele de acordare a titlului de profesor universitar.

3) Pentru a conduce doctorate, cadrele didactice și de cercetare care au dobândit acest drept trebuie

P. Art. 170 (1) În cazul nerespectării standardelor de calitate sau de etică profesională, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, pe baza unor rapoarte externe de evaluare, întocmite, după caz

ordinii publice și securității naționale, în conformitate cu standardele naționale stabilite de instituțiile responsabile cu asigurarea calității.

sau de altă agenție înscrisă în EQAR și are loc potrivit legii și standardelor internaționale în domeniu.

pe baza criteriilor și a standardelor de calitate stabilite de Consiliul Național al Finanțării Învățământului superior și aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului;

Fondul de dezvoltare instituțională se adresează celor mai performante instituții de învățământ superior din fiecare categorie și se alocă după criterii competitive bazate pe standarde internaționale.

care îndeplinesc cele mai ridicate standarde de calitate, indiferent dacă sunt de stat sau particulare.

a) propune un set de standarde minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior,

Aceste standarde se adoptă prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. Standardele minimale de acceptare de către CNATDCU a dosarului pentru obținerea atestatului de abilitare nu depind de funcția didactică

sau gradul profesional al candidatului și sunt identice cu standardele de acordare a titlului de profesor universitar;

b) propune metodologia cadru prevăzută la Art. 295 alin. 1); ) c) verifică anual, la solicitarea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului sau din proprie inițiativă, modul de desfășurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare din universități.

a) stabilește standardele, criteriile și indicatorii de calitate pentru cercetarea științifică, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului;

b) asigurarea calității învățământului superior la nivelul standardelor din Spațiul European al Învățământului superior pentru pregătirea resurselor umane și dezvoltarea personală ca cetățeni ai unei societăți democratice bazate pe cunoaștere;

2) Programele de studii ale masterului didactic sunt elaborate pe baza standardelor profesionale pentru funcțiile didactice, se aprobă de către Ministerul Educației, Cercetării,

7) Planurile de învățământ ale studiilor de licență în specialitatea pedagogia învățământului primar și preșcolar sunt elaborate pe baza standardelor profesionale stabilite de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

de îndrumare și de control și recalificarea profesională sunt fundamentate pe standardele profesionale pentru profesia didactică,

standarde de calitate și competențe profesionale și au următoarele finalități generale: a) actualizarea și dezvoltarea competențelor în domeniul de specializare corespunzător funcției didactice ocupate,

Personalul didactic asociat este luat în considerare la îndeplinirea standardelor privind autorizarea sau acreditarea unității școlare.

salarizate prin plata cu ora, după împlinirea vârstei standard de pensionare. 5) Personalul didactic pensionat din învățământ beneficiază de asistență medicală și de acces la casele de odihnă și la bazele de tratament ale cadrelor didactice.

În cazul specialiștilor fără grad didactic universitar recunoscut în țară, senatul universitar aprobă, prin evaluare, gradul didactic corespunzător performanței, în conformitate cu standardele naționale.

prin regulament, norma didactică săptămânală minimă, cu respectarea standardelor de asigurare a calității, fără a depăși limita maximă prevăzută la alin.

Art. 292 Formațiunile de studiu și dimensiunile acestora se stabilesc de către senatele universitare, cu respectarea standardelor de calitate,

cu referire la standardele minimale stabilite conform Art. 219 alin. 1) lit. a), modul de organizare și de desfășurare a concursului, de soluționare a contestațiilor, conflictele de interese și incompatibilitățile, în vederea asigurării calității, a respectării eticii universitare și a legislației în vigoare.

care îndeplinesc standardele minimale stabilite conform Art. 219 alin. 1) lit. a).(4) Cererea pentru susținerea examenului de abilitare este adresată CNATDCU.

precum și îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiții de vechime, conform legii.

b) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiții de vechime, conform legii.

b) îndeplinirea standardelor minimale pentru ocuparea funcției de conferențiar universitar, standarde aprobate conform Art. 219 alin.

c) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiții de vechime, conform legii.

c) îndeplinirea standardelor minimale pentru ocuparea funcției de profesor universitar, standarde aprobate conform Art. 219 alin.

d) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiții de vechime, conform legii.

4) Contractele de muncă ale personalului didactic și de cercetare includ asumarea unor standarde minime ale rezultatelor activităților didactice și de cercetare

și clauze privind încetarea contractelor în condițiile neîndeplinirii acestor standarde minime. SECȚIUNEA a 4-a Drepturi

d) coordonează și controlează la nivel național elaborarea standardelor ocupaționale și a standardelor de pregătire profesională;

f) măsura privind introducerea costului standard per elev și a principiului"finanțarea urmează elevul"se aplică din anul 2012;

Tineretului și Sportului. 3. Asigurarea calității educației exprimă capacitatea unei organizații furnizoare de a oferi programe de educație în conformitate cu standardele anunțate și este realizată printr-un ansamblu de acțiuni de dezvoltarea capacității instituționale, de elaborare, planificare și implementare

că organizația furnizoare de educație îndeplinește standardele de calitate. 4. Autorizarea de funcționare provizorie este procesul prin care unitatea/instituția de învățământ/organizația interesată,

că o persoană a obținut, ca urmare a învățării, rezultate la anumite standarde prestabilite. 10.

prin care sunt îndeplinite standardele de calitate, precum și așteptările beneficiarilor. 11. Centrul de zi este o instituție de stat

și tehnici cu caracter operațional, aplicate sistematic de o autoritate de inspecție desemnată pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite. 18.

Criteriul reprezintă un set de standarde care se referă la un aspect fundamental de organizare

și programele acesteia îndeplinesc standardele și standardele de referință. Atunci când evaluarea calității este efectuată de organizație, aceasta însăși ia forma evaluării interne.

Indicatorul de performanță reprezintă un instrument de măsurare a gradului de realizare a unei activități desfășurate de furnizorul de educație/unitatea instituția furnizoare de educație prin raportare la standarde, respectiv la standardele de referință.

Nivelul minim al indicatorilor de performanță corespunde cerințelor unui standard. Nivelul maxim al indicatorilor de performanță corespunde cerințelor unui standard de referință,

este opțional și diferențiază calitatea în mod ierarhic, progresiv. 30. Îmbunătățirea calității educației semnifică evaluarea, analiza și acțiunea corectivă continuă din partea furnizorului de educație/unității instituției furnizoare de educație, bazată pe selectarea și adoptarea celor mai potrivite proceduri,

precum și pe alegerea și aplicarea standardelor de referință. 31. Învățământul este un serviciu public organizat în condițiile unui regim juridic de drept public în scopul educării și formării profesionale a tinerei generații. 32.

care îndeplinește cerințele minime ale standardelor și indicatorilor de performanță ai acreditării. 39. Programul de studii autorizat este programul de studii evaluat,

Standardul reprezintă descrierea cerințelor formulate în termen de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activități în educație.

Orice standard este formulat în termeni generali sub forma unui enunț și se concretizează într-un set de indicatori de performanță.

Standardele sunt diferențiate pe criterii și domenii. 48. Standardul de referință reprezintă descrierea cerințelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activități de către furnizorul de educație/unitatea instituția furnizoare de educație


< Back - Next >


Overtext Web Module V3.0 Alpha
Copyright Acetic, Semantic-Knowledge, 1994-2010