Învățământ preuniversitar

Învățământ (249)
Învățământ confesional (4)
Învățământ de artă (5)
Învățământ la domiciliu (1)
Învățământ liceal (33)
Învățământ obligatoriu (8)
Învățământ postliceal (23)
Învățământ postuniversitar (8)
Învățământ preșcolar (13)
Învățământ preuniversitar (100)
Învățământ primar (31)
Învățământ profesional (14)
Învățământ secundar (8)
Învățământ special (20)
Învățământ superior (313)
Învățământ tehnic (1)
Învățământul gimnazial (18)
Învățământul sportiv (7)
Învățământul terțiar (3)

Synopsis: Învățământ: Învățământ preuniversitar:


Legea Educatiei Nationale.pdf

4) Statul asigură cetățenilor României drepturi egale de acces la toate nivelurile și formele de învățământ preuniversitar și superior,

Art. 3 Principiile care guvernează învățământul preuniversitar și superior, precum și învățarea pe tot parcursul vieții din România sunt:

Art. 9 (1) Principiile finanțării învățământului preuniversitar sunt următoarele: a) transparența fundamentării și alocării fondurilor; b) echitatea distribuirii fondurilor destinate unui învățământ de calitate;

5) Finanțarea de bază a învățământului preuniversitar se face după principiul"resursa financiară urmează elevul",în baza

Învățământul special și special integrat sunt parte componentă a sistemului naționalele învățământ preuniversitar. 7) Învățământul special și special integrat reprezintă o formă de instruire școlară diferențiată, adaptată,

TITLUL II Învățământul preuniversitar CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 16 (1) Învățământul general obligatoriu este de 10 clase și cuprinde învățământul primar și cel gimnazial,

Art. 17 Pe durata școlarizării în învățământul preuniversitar, cu excepția învățământului postliceal, copiii beneficiază de alocația de stat pentru copii, în condițiile legii.

buna desfășurare a învățământului preuniversitar în localitățile în care acestea își exercită autoritatea. 2) Neîndeplinirea de către autoritățile administrației publice locale a obligațiilor ce le revin în organizarea

și funcționarea învățământului preuniversitar se sancționează conform legii. Art. 21 (1) Sistemul de învățământ preuniversitar are caracter deschis.

În învățământul preuniversitar, trecerea elevilor de la o unitate școlară la alta, de la o clasă la alta, de la un profil la altul și de la o filieră la alta este posibilă în condițiile stabilite prin metodologia elaborată de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

2) Elevii din învățământul preuniversitar de stat și particular se pot transfera la alte unități de învățământ de stat sau particular, cu acordul unității primitoare.

2) Învățământul preuniversitar este organizat pe niveluri, forme de învățământ și, după caz, filiere și profiluri și asigură condițiile necesare pentru dobândirea competențelor cheie și pentru profesionalizarea progresivă.

Art. 25 (1) Formele de organizare a învățământului preuniversitar sunt: învățământ cu frecvență și învățământ cu frecvență redusă. 2) Învățământul obligatoriu este învățământ cu frecvență.

Art. 26 Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcționarea în sistemul de învățământ preuniversitar a unor unități pilot, experimentale și de aplicație.

SECȚIUNEA a 9-a Învățământul militar preuniversitar Art. 34 (1) Învățământul preuniversitar din sistemul de apărare,

2) Structura organizatorică, profilurile, specializările/calificările profesionale, cifrele anuale de școlarizare și criteriile de selecționare a candidaților pentru învățământul preuniversitar militar din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională se propun Ministerului Educației, Cercetării,

Art. 38 Finanțarea învățământului preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională este asigurată de Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Justiției și alte instituții cu atribuții

Art. 40 Instituțiile de învățământ preuniversitar din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională,

să se instruiască în limba maternă, la toate nivelurile, tipurile și formele de învățământ preuniversitar, în condițiile legii.

10) În unitățile conexe învățământului preuniversitar din județele în care funcționează forme de învățământ în limbile minorităților naționale se asigură încadrarea cu specialiști și din rândul minorităților naționale, cu respectarea criteriilor de competență profesională.

Art. 46 (1) În cadrul învățământului preuniversitar cu predare în limbile minorităților naționale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepția disciplinei Limba și literatura română.

2) Disciplina Limba și literatura română se predă pe tot parcursul învățământului preuniversitar după programe școlare

5) Testele de evaluare, subiectele de examen de orice tip din învățământul preuniversitar și lucrările semestriale pentru elevii din învățământul cu predare în limbile minorităților naționale se elaborează pe baza cerințelor didactico metodologice stabilite

6) În învățământul preuniversitar, activitatea de predare și de educare la Limba și literatura maternă, la istoria și tradițiile minorităților naționale respective și la Educația muzicală se realizează pe baza programelor și a metodologiilor

12) În învățământul preuniversitar, probele de admitere și probele examenelor de absolvire pot fi susținute în limba în care au fost studiate disciplinele respective, în condițiile legii.

SECȚIUNEA 16-a Alternativele educaționale Art. 59 (1) În sistemul de învățământ preuniversitar pot fi inițiate și organizate alternative educaționale, cu acordul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului

4) Autorizarea de funcționare provizorie, acreditarea și evaluarea periodică a unităților de învățământ preuniversitar particular și confesional sunt realizate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul preuniversitar, conform legislației în vigoare.

În situația în care Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul preuniversitar, denumită în continuare ARACIP, retrage acreditarea/autorizația de funcționare, pentru neîndeplinirea condițiilor legale, unei unități de învățământ,

Art. 63 (1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu,

CAPITOLUL IV Curriculumul învățământului preuniversitar Art. 64 (1) În învățământul preuniversitar se aplică Curriculumul național elaborat în conformitate cu nevoile specifice dezvoltării personale și cu nevoile pieței forței de muncă și ale fiecărei comunități

2) Curriculumul național reprezintă ansamblul coerent al planurilor cadru de învățământ și al programelor școlare din învățământul preuniversitar.

4) Planurile-cadru și programele școlare pentru disciplinele/domeniile de studiu, respectiv modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar sunt elaborate de către instituțiile

2) Educația fizică și sportul în învățământul preuniversitar sunt cuprinse în trunchiul comun al planurilor de învățământ.

Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere și conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului

Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale au dreptul la recunoașterea și la echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere și conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației

6) Candidații proveniți din învățământul preuniversitar pot susține examenul național de bacalaureat și examenul de certificare a calificării, fără taxă, de cel mult două ori.

CAPITOLUL VI Resursa umană SECȚIUNEA 1 Beneficiarii educației Art. 79 (1) Beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar sunt antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.

2) Beneficiarii secundari ai învățământului preuniversitar sunt familiile antepreșcolarilor, ale preșcolarilor și ale elevilor. 3) Comunitatea locală și societatea, în general, sunt beneficiari terțiari ai învățământului preuniversitar.

Art. 80 (1) Învățământul preuniversitar este centrat pe beneficiari. Toate deciziile majore sunt luate prin consultarea reprezentanților beneficiarilor primari,

respectiv a Consiliului Național al Elevilor sau a altor asociații reprezentative ale elevilor, și prin consultarea obligatorie a reprezentanților beneficiarilor secundari și terțiari, respectiv a structurilor asociative reprezentative ale părinților, a reprezentanților mediului de afaceri,

Art. 81 (1) Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din învățământul preuniversitar au drepturi egale la educație, prin activități extrașcolare organizate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

5) Elevii și cursanții străini din învățământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale. 6) Elevii etnici români cu domiciliul stabil în străinătate beneficiază de burse, potrivit prevederilor prezentei legi.

SECȚIUNEA a 2-a Personalul din învățământul preuniversitar Art. 88 (1) Personalul din învățământul preuniversitar este format din personal didactic, personal didactic auxiliar și personal administrativ sau nedidactic.

2) În învățământul preuniversitar poate funcționa personal didactic asociat. 3) Personalul didactic auxiliar este definit conform prevederilor prezentei legi.

Art. 92 (1) La nivelul fiecărei unități și instituții de învățământ preuniversitar se realizează anual evaluarea activității personalului didactic și didactic auxiliar.

7) Inspectoratele școlare județene și Inspectoratul Școlar al Municipiului București realizează auditarea periodică a resursei umane din învățământul preuniversitar.

Cercetării, Tineretului și Sportului, ca organ de specialitate al administrației publice centrale, elaborează și implementează politica națională în domeniul învățământului preuniversitar.

2) Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului exercită, în domeniul învățământului preuniversitar, următoarele atribuții: a) elaborează, aplică, monitorizează și evaluează politicile educaționale naționale;

d) avizează structura rețelei învățământului preuniversitar și înaintează Guvernului, spre aprobare, cifrele de școlarizare, pe baza propunerilor unităților de învățământ, a autorităților administrației publice locale,

v) dă publicității și prezintă anual Parlamentului raportul privind starea învățământului preuniversitar în România; w) coordonează colectarea și asigură analiza și interpretarea datelor statistice pentru sistemul național de indicatori privind educația.

p) realizează auditarea periodică a resursei umane din învățământul preuniversitar; q) asigură colectarea datelor statistice pentru sistemul național de indicatori privind educația.

SECȚIUNEA a 3-a Unitățile conexe ale învățământului preuniversitar Art. 99 (1) Unitățile conexe ale Ministerului Educației, Cercetării,

Institutul de Științe ale Educației, casele corpului didactic, centrele atestate de formare continuă în limbile minorităților naționale, Centrul Național de Instruire Diferențiată, Unitatea pentru Finanțarea Învățământului preuniversitar, palatele

2) Unitățile conexe ale învățământului preuniversitar sunt: centrul județean de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională.

4) Centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională sunt unități specializate ale învățământului preuniversitar, cu personalitate juridică, coordonate metodologic de inspectoratul școlar.

9) Unitatea pentru Finanțarea Învățământului preuniversitar se organizează în subordinea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

Atribuțiile, structura, organizarea și funcționarea Unității pentru Finanțarea Învățământului preuniversitar se stabilesc prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului.

CAPITOLUL VIII Finanțarea și baza materială a învățământului preuniversitar SECȚIUNEA 1 Dispoziții generale Art. 101 (1) Finanțarea unităților de învățământ preuniversitar cuprinde finanțarea de bază,

3) În învățământul preuniversitar particular, taxele de școlarizare se stabilesc de consiliul de administrație al fiecărei instituții sau unități de învățământ, în condițiile legii.

Art. 102 (1) Finanțarea învățământului preuniversitar de stat, particular și confesional se asigură din fonduri publice sau din alte surse, potrivit legii.

2) Finanțarea învățământului preuniversitar particular și confesional acreditat se face din taxe, din fonduri publice, în cazul învățământului preșcolar, primar și gimnazial obligatoriu,

Determinarea costului standard per elev/preșcolar se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educației, Cercetării,

Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului preuniversitar cuprinde reprezentanții Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului ai partenerilor sociali și ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.

Art. 105 (1) Finanțarea complementară asigură cheltuieli de capital, cheltuieli sociale și alte cheltuieli asociate procesului de învățământ preuniversitar de stat.

g) cheltuieli pentru examinarea medicală obligatorie periodică a salariaților din învățământul preuniversitar, cu excepția celor care, potrivit legii, se efectuează gratuit;

conform normelor metodologice de finanțare a învățământului preuniversitar elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului,

f) finanțarea, prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, a unor programe anuale sau multianuale de investiții, de modernizare și de dezvoltare a bazei materiale a instituțiilor de învățământ preuniversitar

SECȚIUNEA a 2-a Baza materială a învățământului preuniversitar de stat Art. 112 (1) Unitățile de învățământ de stat pot deține în administrare bunuri proprietate publică, cele de învățământ particular au drept fundament proprietatea privată,

3) Pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului poate echivala printr-o metodologie specifică, pe baza ECTS SECT, învățământul universitar de scurtă durată, realizat prin colegiul cu durata

TITLUL IV Statutul personalului didactic CAPITOLUL I Statutul personalului didactic din învățământul preuniversitar SECȚIUNEA 1 Dispoziții generale Art. 232 Statutul reglementează:

Cariera didactică Art. 236 (1) Formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde: a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități,

2) Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învățământul preuniversitar.

7) Personalului didactic încadrat în învățământul preuniversitar, care îndeplinește condițiile de formare inițială și care a obținut titlul științific de doctor,

poate dobândi titlul de profesor emerit în sistemul de învățământ preuniversitar, acordat în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

Art. 244 (1) Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului stabilește obiectivele și coordonează formarea continuă a personalului didactic la nivel de sistem de învățământ preuniversitar, în conformitate cu strategiile și politicile naționale.

2) Unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar, pe baza analizei de nevoi, stabilesc obiectivele și formarea continuă, inclusiv prin conversie profesională, pentru angajații proprii.

precum și personalul de conducere, de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar este obligat să participe periodic la programe de formare continuă,

Art. 252 (1) Personalul didactic titular în sistemul de învățământ preuniversitar, la data intrării în vigoare a prezentei legi, își păstrează dreptul dobândit la concursul național unic de titularizare.

2) Personalul didactic din învățământul preuniversitar care a devenit titular al sistemului național de învățământ prin repartiție guvernamentală sau prin orice altă formă legală beneficiază de aceleași drepturi ca și personalul didactic devenit titular prin concursul național de titularizare.

3) În condițiile intrării în restrângere de activitate, cadrele didactice titulare în sistemul de învățământ preuniversitar beneficiază de soluționarea restrângerii de activitate prin:

3) Funcțiile de conducere din unități conexe ale învățământului preuniversitar se stabilesc potrivit specificului acestora, prin reglementări ale Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

4) Funcțiile de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar sunt: a) la inspectoratele școlare: inspector școlar;

i) secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar, în calitate de președinte;(ii) 3 inspectori școlari generali din teritoriu;(

i) secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar, în calitate de președinte;(ii) 2 inspectori școlari generali din teritoriu;(

Art. 263 (1) Norma didactică în învățământul preuniversitar cuprinde ore prevăzute în planurile-cadru de învățământ la disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma de licență ori

SECȚIUNEA a 7-a Distincții Art. 264 (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs.

2) Ordinele și medaliile care pot fi conferite personalului didactic din învățământul preuniversitar sunt: Ordinul Spiru Haret clasele Comandor, Cavaler și Ofițer, Medalia Membru de onoare al corpului didactic.

să acorde personalului didactic din învățământul preuniversitar următoarele distincții: a) adresă de mulțumire publică; b) diplomă"Gheorghe Lazăr"clasele I, a II-a și a III-a;

și obligații Art. 266 Personalul din învățământul preuniversitar are drepturi și obligații care decurg din legislația în vigoare, din prezenta lege,

precum și cel de conducere, de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea cu vinovăție a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă,

de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar se stabilește potrivit legislației muncii. Decizia de imputare,

ordinul se acordă personalului didactic, de conducere, de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar; b) Ordinul Alma Mater, clasele Comandor, Cavaler și Ofițer;

3) Învățarea pe tot parcursul vieții cuprinde educația timpurie, învățământul preuniversitar, învățământul superior, educația și formarea profesională continuă a adulților.

unități și instituții de învățământ preuniversitar și superior, centre de educație și formare profesională din subordinea ministerelor sau autorităților publice locale, furnizori publici și privați de educație și formare profesională autorizați/acreditați în condițiile legii,

Art. 332 (1) Organizarea și funcționarea învățământului preuniversitar sunt reglementate la titlul II din prezenta lege.

format din reprezentați ai instituțiilor de învățământ preuniversitar și universitar, ai studenților, ai asociațiilor profesionale, ai administrației publice centrale, ai patronatelor,

Art. 355 (1) Sistemul național de asigurare a calității educației permanente cuprinde sistemul de asigurare a calității în învățământul preuniversitar

Unitatea reprezintă o unitate de învățământ din învățământul preuniversitar. 51. Unitatea de rezultate ale învățării reprezintă partea unei calificări care cuprinde un set coerent de cunoștințe, deprinderi și competențe generale,


< Back - Next >


Overtext Web Module V3.0 Alpha
Copyright Acetic, Semantic-Knowledge, 1994-2010