Anexa la Hotărârea Senatului

nr. 88 / 06.12.2005

 

 

CODUL DE ETICĂ UNIVERSITARĂ

al Universităţii „George Bacovia” din Bacău

 

 

Codul de etică universitară cuprinde formularea explicită a idealurilor, principiilor, şi normelor morale pe care consimt să le respecte şi să le urmeze membrii comunităţii academice a Universităţii „George Bacovia” din Bacău în activitatea lor profesională. El stabileşte standardele de etică profesională pe care comunitatea academică îşi propune să le urmeze şi sancţiunile care se pot aplica în cazul încălcării acestora.

Codul de etică universitară funcţionează ca un contract moral între studenţi, profesori, personal administrativ şi comunitatea universitară ca întreg, contribuind la coeziunea membrilor comunităţii şi la formarea unui climat universitar bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte, şi urmăreşte creşterea prestigiului universităţii.

Codul de etică universitară este un document obligatoriu, care derivă din CARTA Universităţii „George Bacovia” din Bacău şi nu se poate substitui legilor şi regulamentelor interne şi nici nu poate contraveni acestora.

Universitatea „George Bacovia” din Bacău asigură tuturor şanse egale şi condiţii optime de exprimare profesională.

 

 

CAPITOLUL I

Principiile generale

 

            Art. 1. (1) Universitatea „George Bacovia” din Bacău este o instituţie privată de învăţământ superior de utilitate publică şi parte integranta a sistemului naţional de educaţie. Misiunea şi scopul activităţii sale, cuprinse în documentele oficiale, sunt asumate de fiecare membru al comunităţii şi au în vedere dezvoltarea şi afirmarea profesională, progresul cunoaşterii şi cercetării ştiinţifice în condiţiile respectării statului de drept şi a drepturilor omului. Universitatea respectă demnitatea fiecăruia dintre membrii ei şi promovează integritatea academică, angajându-se să contribuie la respectarea democraţiei şi la prosperitatea societăţii.

            Universitatea „George Bacovia” din Bacău asigură protejarea şi încurajarea personalului didactic şi administrativ în optimizarea activităţilor specifice.

(2) Valorile şi principiile de bază pe care universitatea le promovează şi a căror realizare efectivă încearcă să o asigure sunt:

a)      libertatea academică;

b)      autonomia profesională;

c)      dreptatea şi echitatea;

d)      meritul;

e)      profesionalismul;

f)        onestitatea şi corectitudinea intelectuală;

g)      transparenţa;

h)      responsabilitatea;

i)        respectul şi toleranţa;

j)        bunăvoinţa şi grija.

Art. 2. (1) Libertatea academică constă în faptul că universitatea este un spaţiu liber de ingerinţe externe, presiuni şi constrângeri politice, religioase şi de putere economică, exceptând constrângerile de natură ştiinţifică, legală şi etică.

(2) Membrii universităţii sunt protejaţi faţă de cenzură, manipulări, persecuţii în condiţiile respectării standardelor ştiinţifice şi a responsabilităţilor profesionale.

(3) Orice membru al comunităţii universitare trebuie să evite lezarea libertăţii celorlalţi, pe baza respectului reciproc pentru diferenţe, fără a renunţa la abordările critice, la parteneriatul intelectual şi cooperare, indiferent de opiniile politice sau de credinţele religioase.

Art. 3. Universitatea promovează un mediu propice exercitării autonomiei profesionale. Ea asigură exercitarea dreptului de a concepe, modifica, extinde sau perfecţiona programele de studiu şi de cercetare. Fiecărui membru i se garantează dreptul de a lua şi aplica decizii cu privire la propria carieră academică şi profesională.

Art. 4. Membrii comunităţii academice „George Bacovia” se vor bucura de un tratament drept, corect şi echitabil, nepermiţându-se nici o formă de discriminare sau exploatare, pornindu-se de la ideea că dreptatea se bazează şi presupune participarea activă la luarea deciziilor şi pe prevenirea abuzurilor de putere, pe egalitatea de şanse, pe eliminarea conflictelor de interese, pe prevenirea şi combaterea oricărei forme de corupţie, favoritism, nepotism.

Art. 5. (1) Universitatea „George Bacovia” asigură recunoaşterea meritelor, cultivarea şi recompensarea reuşitelor personale şi colective care contribuie la realizarea obiectivelor specifice şi creşterea prestigiului universităţii.

(2) Meritul va fi apreciat în funcţie de ataşamentul şi dedicarea faţă de profesie şi studiu, faţă de universitate şi membrii comunităţii academice, în funcţie de  talent şi efort propriu, creativitate, eficienţă şi performanţă.

Art. 6. (1) Universitatea „George Bacovia” asigură şi dezvoltă un mediu propice pentru profesionalism şi competitivitate. În acest scop iniţiază programe academice la standarde de calitate, capabile să conducă la progresul cunoaşterii, la formarea specialiştilor competitivi şi la creşterea prestigiului instituţiei în cercetare.

(2) Universitatea va încuraja şi recompensa orientarea spre calitatea ştiinţifică, în mod deosebit spre nivelele de excelenţă în activitatea cadrelor didactice, cercetătorilor şi studenţilor, încurajând iniţiativa şi recompensând performanţa profesională la nivel didactic, managerial şi administrativ. Totodată se va acţiona împotriva imposturii, amatorismului, superficialităţii, dezinteresului şi plafonării în activitatea profesională.

Art. 7. (1) Onestitatea şi corectitudinea intelectuală vor fi promovate şi apreciate de către universitate, care protejează dreptul de proprietate intelectuală.

(2) Toate participările notabile la cercetări ştiinţifice ale căror rezultate sunt făcute publice vor fi menţionate şi recompensate în spiritul onestităţii profesionale şi al recunoaşterii meritelor.

(3) Universitatea dezavuează, interzice şi ia măsuri împotriva oricărei forme de fraudă intelectuală, plagiat total sau parţial,  fraudare în cadrul examenelor sau concursurilor, cu scopul de a promova în cariera profesională sau de a obţine foloase intelectuale.

Art. 8. (1) Universitatea respectă principiul transparenţei tuturor informaţiilor care interesează membrii comunităţii universitare, potenţiali candidaţi, absolvenţi, instituţiile cu care colaborează şi publicul larg, asigurând o informare corectă, facilitând prin aceasta egalitatea de şanse şi asigurând accesul echitabil la resursele universitare.

(2) În Universitatea „George Bacovia” este interzisă ascunderea, falsificarea sau denaturarea informaţiilor la care au dreptul membrii comunităţii academice şi publicul larg.

Art. 9. (1) Universitatea „George Bacovia” îşi încurajează membrii să-şi asume responsabilităţi profesionale şi sociale, cerându-le să se implice adecvat în problemele profesionale şi publice, manifestând colegialitate şi spirit civic responsabil, orientând programele şi activităţile universitare către nevoile societăţii.

(2) Universitatea interzice dezinformarea, calomnierea, denigrarea publică a programelor instituţionale şi a persoanelor de către membrii propriei comunităţii academice.

Art. 10. (1) Respectul şi toleranţa sunt promovate de Universitate, punând-se accent pe respectul demnităţii fiecăruia, într-un climat liber de orice manifestare şi formă de intoleranţă, de hărţuire, exploatare, umilire, dispreţ, ameninţare sau intimidare.

(2) Universitatea aderă la principiul toleranţei faţă de diferenţele dintre oameni, între opinii, între credinţe şi preferinţe intelectuale, nepermiţând manifestările misogine, rasiste, şovine, xenofobe, homofobe sau de hărţuire inclusiv sexuală.

Art. 11. (1) Universitatea „George Bacovia” îşi propune ca bunăvoinţa şi grija faţă de semeni şi de tot ce ne înconjoară să fie percepte morale şi etice apreciate, care se manifestă prin recunoştinţă faţă de cei merituoşi, empatie, compasiune, sprijin faţă de cei aflaţi în nevoie, amabilitate, politeţe, altruism, înţelegere, solidaritate, solicitudine, promptitudine şi optimism faţă de toţi membrii comunităţii academice.

(2) În Universitatea „George Bacovia” sunt dezavuate şi descurajate comportamentele care denotă invidie, cinism, vanitate, lipsă de amabilitate şi dezinteres şi sunt încurajate şi susţinute actele de solidaritate cu cei aflaţi în suferinţă sau în dificultate.

 

 

CAPITOLUL II

Noţiuni şi norme

            Art. 12. (1) Libertatea academică înseamnă organizarea tuturor activităţilor academice în limitele permise de normele legale în vigoare, fără încălcarea drepturilor altor instituţii şi persoane şi fără a ceda la nici un fel de presiuni care vizează ascunderea sau alterarea adevărurilor ştiinţifice.

            (2) Credinţele religioase, ataşamentele politice, alte categorii de  credinţă sunt în spaţiul universitar laic o problemă personală a fiecărui membru al comunităţii academice şi acestea nu pot fi impuse de alţii prin abuz de putere şi autoritate.

(3) Nimeni nu are dreptul să manipuleze, îndoctrineze şi să educe dogmatic în interiorul spaţiului universitar şi prin aceasta să se încalce drepturile unor membri ai comunităţii academice.

(4) Membrii comunităţii academice au libertate deplină în selectarea şi discutarea unor subiecte de interes public, în examinarea critică a unor valori, norme, instituţii şi politici sociale în spiritul onestităţii intelectuale şi al responsabilităţii pentru producerea şi răspândirea cunoaşterii.

(5) Sunt sancţionate formele de denaturare a conţinutului ştiinţific al domeniilor de cunoaştere universitare, fabricarea sau falsificarea rezultatelor unor cercetări în sensul aservirii faţă de unele grupări politice, religioase sau economice. Sancţiunile se iau în conformitate cu legislaţia şi regulamentele interne în vigoare.

Art. 13. (1) Personalul didactic, didactic auxiliar şi administrativ are obligaţia să respecte confidenţialitatea în problemele care ţin de viaţa privată a studenţilor, să nu facă publice aceste informaţii decât cu aprobarea decanatului sau rectoratului şi numai când există motive îndreptăţite.

(2) Regula de la alin (1) este valabilă şi în privinţa cererilor personale referitoare la păstrarea confidenţialităţii asupra unor date de personal, cu privire la statusul material, orientarea  sexuală sau dizabilităţile ascunse, domiciliul, apartenenţa politică, religioasă etc. şi se aplică pentru toţi membrii comunităţii academice.

Art. 14. (1) Exercitarea autonomiei profesionale în spaţiul universitar se referă la posibilitatea de a alege individual, în cunoştinţă de cauză, programele de studiu şi de cercetare, elementele de carieră academică, oportunităţile interne şi extra-instituţionale, nivelul de performanţă la care cei interesaţi doresc să acceadă.

(2) Încălcarea autonomiei profesionale conduce la sancţiuni.

Art. 15. Discriminarea în mediul academic face referire la tratamentul inegal al unei persoane care atrage încălcarea şi limitarea drepturilor persoanei respective în funcţie de sex, rasă, vârstă, dizabilităţi, orientare sexuală, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială, stare materială, mediul de provenienţă sau alte variabile discriminante.

Art. 16. (1) Conflictele de interese reprezintă intersectarea unor tipuri de relaţii socio-profesionale sau poziţii instituţionale de natură să afecteze evaluările corecte şi acţiunile membrilor comunităţii academice şi care pot duce la practici ilicite, la aplicarea unor standarde duble în apreciere sau evaluare, ori la alte acte şi conduite care în comunitatea academică a Universităţii „George Bacovia” sunt interzise.

(2) Următoarele situaţii constituie încălcări ale eticii academice:

a) Cazurile de necompatibilitate academică şi managerială, în care din comisiile de evaluare (la examenele de admitere, licenţă, disertaţie, doctorat) precum şi la acordări de premii individuale, la angajarea sau promovarea, evaluarea periodică a performanţei profesionale, audit etc. fac parte  persoane aflate într-o relaţie de rudenie de gradul I sau II cu candidaţii sau persoanele care urmează a fi evaluate.

b) Cazurile în care cadrele didactice îşi evaluează în mod direct rudele de gradul I în vederea examenelor de licenţă, masterat, doctorat sau în altă formă de studii instituţionale.

c) Cazurile în care un cadru didactic îşi evaluează rudele sau alte persoane cu care are relaţii personale evidente, de natură să le influenţeze conduita academică ( stări conflictuale manifeste sau latente, relaţii clandestine inclusiv de natură sexuală, orice obligaţii extra-instituţionale care limitează evaluarea şi decizia).

d) Cazurile în care din comisiile de evaluare - la examene de admitere, angajare/promovare, salarizare, premieri etc. - fac parte persoane care pot fi influenţate de elemente ale vieţii personale, inclusiv de natura relaţiilor anterioare ce generează constrângeri sau obligaţii faţă de candidaţi (meditaţii, relaţii de afaceri, conflicte nerezolvate  etc.).

(3) Persoana aflată în conflict de interese are obligaţia să se autorecuze din comisiile de evaluare sau de supervizare în cazul respectiv. În cazul în care nu are loc această retragere, situaţia poate fi sesizată de ceilalţi membri, iar recuzarea sau/şi altă formă de sancţionare va fi îndeplinită de conducerea executivă a Universităţii.

Art. 17. (1) Prevenirea şi eliminarea potenţialelor conduite de corupţie în mediul academic constituie o componentă de bază a eticii universitare, obligaţie morală a fiecărui angajat al Universităţii „George Bacovia”.

(2) Corupţia afectează profund climatul universitar, subminează aplicarea principiilor vieţii universitare, generează tratamente inechitabile, nedreptăţi şi favoritisme şi creează suspiciuni şi neîncredere în valoarea diplomelor şi competenţa profesională a absolvenţilor.

(3) Printre cele mai grave forme de corupţie posibile în mediul universitar se numără:

a) traficarea examenului de admitere, a examenelor de licenţă şi disertaţie şi orice examen din timpul studiilor (care se referă la cumpărarea sau substituirea deevaluări şi lucrări contra bani, servicii sau contraservicii);

b) solicitarea directă sau indirectă de către cadre didactice de bani sau alte valori, precum şi tentativele de mituire a acestora sau cointeresarea în orice alte forme;

c) solicitarea unor servicii personale de orice tip de la persoane care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare, precum şi oferirea de servicii în schimbul indulgenţei.

(4) Universitatea „George Bacovia” se angajează să sancţioneze sever din punct de vedere instituţional atât actele evidente de corupţie -  mită şi tentativă de mituire (în bani sau în servicii)- cât şi pe cele mai puţin vizibile dar la fel de nocive (traficarea clientelară a examenelor sau concursurilor pentru ocuparea posturilor, inclusiv practicarea „intervenţiilor” ierarhice sau colegiale etc.).

(5) Acceptarea unor cadouri simbolice de către personalul universitar este posibilă numai atunci când este evident că nu are drept scop să influenţeze direct sau indirect procesul educaţional, de evaluare, de angajare sau de promovare şi au caracter public.

Art. 18. (1) Meritul profesional este singurul principiu de ierarhizare calitativă promovat şi acceptat în Universitatea „George Bacovia”.

(2) Meritul se stabileşte atât pentru corpul academic cât şi pentru studenţi, având la bază criteriile de evaluare a performanţelor profesionale pentru cadrele didactice şi criteriile de evaluare a rezultatelor şcolare pentru studenţi.

(3) Criteriile de evaluare a meritelor sunt stabilite şi anunţate prin „Manualul privind sistemul de asigurare a calităţii serviciilor educaţionale”.

(4) Pentru funcţiile de conducere, meritul se stabileşte în primul rând prin evaluarea  managementului eficient în domeniul resurselor, susţinerea standardelor ridicate la competenţelor profesionale şi morale în universitate.La baza evaluărilor stă raportul făcut de Comisia de asigurare a calităţii.

Art. 19. (1) Una din componentele conduitei etice a corpului academic din Universitatea „George Bacovia” o constituie profesionalismul universitar care se caracterizează prin:

·        competenţă şi performanţă în exercitarea profesiei;

·        eficienţa în luarea deciziilor manageriale şi a exercitării profesiei ;

·        ataşament şi dedicare faţă de cariera academică;

·        obligaţia asumată de a lucra în serviciul studenţilor, evitând implicarea emoţională excesivă, arbitrariul şi tratamentele preferenţiale;

·        solidaritatea colegială şi competiţia loială cu cei din universitate şi din acelaşi domeniu.

(2) Încălcarea exigenţelor din domeniul profesionalismului poate denatura procesul cunoaşterii, infleunţează negativ procesul de formare a studenţilor, lezează comunitatea ştiinţifică şi scade prestigiul profesiei universitare.

Art. 20. (1) Cadrele didactice, cercetătorii şi alte persoane abilitate au obligaţia profesională să cunoască stadiul actual al cunoştinţelor şi evoluţia cercetărilor semnificative în domeniul de competenţă; totodată, au libertatea de a adera la o interpretare sau alta a domeniului, fără însă a impune o singură orientare studenţilor în procesul de predare şi fără să ignore eventualele critici argumentate din cadrul domeniului.

(2) În cazul în care Comisia de etică în colaborare cu Comisia pentru asigurarea calităţii constată că un cadru didactic refuză să fie responsabil profesional şi să îşi actualizeze conţinuturile disciplinelor (şi în general să ignore dinamica cunoaşterii ştiinţifice în  propriul domeniu de competenţă), acesta poate fi atenţionat să se alinieze la cerinţele performanţei academice iar apoi organismele menţionate pot cere conducerii Universităţii sancţionarea cadrului didactic respectiv până la remedierea problemei, într-un interval rezonabil de timp stabilit de acestea.

(4) În general, Universitatea promovează şi susţine carierele academice oneste şi responsabile, descurajând formele de „turism instituţional”,  care transformă instituţia într-o simplă sinecură de titluri şi status.

Art. 21. (1) Onestitatea şi corectitudinea intelectuală sunt valori şi norme  importante ale Codului etic universitar iar în acest sens Universitatea apără dreptul la proprietate intelectuală.

(2) Atunci când apare, lipsa de onestitate academică semnifică toate tipurile de activităţi care împiedică educaţia instituţionalizată, dezvoltarea cunoaşterii, evaluarea corectă a performanţei studenţilor, cadrelor didactice şi altor categorii de angajaţi. Exemple mai frecvente de lipsă de onestitate sunt:

- înşelăciunea, care se referă la fapta sau tentativa de a folosi sprijin neautorizat din partea unor persoane, folosirea unor materiale de documentare interzise în timpul examinării, copiatul  etc.;

- fabricarea datelor, adică utilizarea unor date improvizate într-o cercetare sau experiment, modificarea intenţionată a datelor unui experiment sau unei cercetări, citarea unor articole inventate;

- predarea aceloraşi cursuri şi lucrări pentru mai multe discipline şi examene (autoplagiatul);

- modificarea datelor din dosarul personal de concurs/ angajare şi includerea în CV-ul personal a unor date nereale;

- facilitarea oricărei forme de înşelăciune de către orice persoană;

- avantajele obţinute prin mijloace ilicite cum sunt: ascunderea unor informaţii care au  utilitate publică pentru toţi membrii comunităţii; împiedicarea unor colegi sau concurenţi să se concentreze în scopul de a desfăşura o activitate programată; subminarea poziţiei sau activităţii unor colegi sau concurenţi prin distrugerea unor materiale de informare şi documentare etc.;

- plagiatul reprezintă o fraudă intelectuală definită legal ce poate  produce consecinţe grave; cea mai gravă formă a plagiatului este aceea de a-ţi clădi o carieră universitară şi profesională pe baza unor lucrări care sunt rezultate ale fraudei.

(3) Orice abatere de la onestitate şi corectitudine intelectuală se sancţionează conform uzanţelor în domeniu.

Art. 22. (1) Transparenţa constă în facilitarea accesului la informaţii, atât în ceea ce priveşte admiterea, finalizarea studiilor, evaluarea periodică, angajarea şi promovarea personalului utilizarea resurselor de finanţare sau de cercetare precum şi criteriile după care se iau deciziile instituţionale în universitate.

(2) Angajarea sau promovarea personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic se face exclusiv prin concurs, pe baza capacităţilor şi meritelor probate ale candidaţilor pentru postul respectiv, respectându-se principiile nediscriminării şi egalităţii de şanse.

(3) Toate criteriile de selecţie pentru ocuparea posturilor didactice şi administrative trebuie făcute publice.

(4) Studenţii au dreptul de acces la informaţiile privitoare la criteriile de evaluare la examene, colocvii etc. încă de la începutul fiecărei activităţi, inclusiv cu privire la examenul  de licenţă şi disertaţie, precum şi la explicaţii privind notele obţinute.

(5) Transparenţa trebuie să se manifeste şi în domeniul planificării şi utilizării resurselor materiale şi financiare pentru a asigura folosirea fondurilor în strictă conformitate cu scopurile şi destinaţia stabilite.

(6) Cadrele didactice şi alte categorii de personal  din Universitatea „George Bacovia” din Bacău trebuie să menţioneze în mod expres eventualul sprijin material şi financiar acordat de universitate sau de alte instituţii, firme sau persoane fizice, pentru realizarea unor  cercetări sau lucrări de specialitate.

Art. 23. (1) Responsabilitatea personală şi profesională ca principiu şi normă etică a activităţii academice cere ca membrii corpului academic să nu provoace daune morale şi materiale universităţii, cadrelor didactice şi altor categorii de personal din universitate, să aibă un comportament civilizat bazat pe respectul persoanei umane, să evite situaţiile conflictuale şi de stres, să respecte drepturile celorlalţi, să respecte diversitatea culturală şi de exprimare.

(2) Responsabilitatea  este o atitudine transpusă atât în activităţile din interiorul instituţiei - manifestată faţă de studenţi, faţă de subordonaţi, de angajaţi, faţă de partenerii externi, precum şi în comunitatea locală.

(3) Membrii comunităţii universitare au dreptul la critică, dacă au argumente şi probe că sunt încălcate standardele ştiinţifice, pedagogice, etice sau legale, exprimată în şedinţele de catedră,  şedinţele Senatului Universităţii, alte întruniri recunoscute şi organizate în cadrul universităţii în mod formal.

(4) Sunt supuse sancţionării toate formele de insubordonare, dezinformare, calomniere, denigrare publică a programelor instituţionale şi persoanelor din universitate de către membrii propriei comunităţi academice.

Art. 24. (1) Respectul şi toleranţa sunt valori ale eticii universitare cultivate în Universitatea „George Bacovia” indeosebi prin asigurarea unui mediu academic adecvat studiului şi cercetării, deschis în egală măsură tuturor membrilor comunităţii universitare.

 (2) Respectul faţă de ceilalţi se demonstrează prin abordarea raţională şi rezonabilă a disputelor personale şi profesionale, renunţându-se la formulele inaceptabile ale atacurilor la persoană.

Art. 25. (1) Universitatea sancţionează orice formă de hărţuire în mediul academic precum misoginismul, sexismul, rasismul, şovinismul, xenofobia, homofobia, hărţuirea pe motive religioase sau politice.

(2) Hărţuirea reprezintă comportamentul degradant, intimidant sau umilitor care urmăreşte sau conduce la afectarea gravă a capacităţii unei persoane de a-şi desfăşura în mod firesc activităţile profesionale şi de studiu sau de a-şi exercita drepturile.

(3) Cazurile de hărţuire pot fi sesizate de victime sau colegi şi date spre cercetare Comisiei de etică din universitate. Aceasta le va analiza şi va prezenta autorităţilor competente propuneri de sancţionare a celor vinovaţi.

Art. 26. (1) În Universitatea „George Bacovia” sunt încurajate actele de bunăvoinţă şi grija faţă de membrii comunităţii academice şi faţă de orice persoane sau grupuri aflate la nevoie.

(2) Bunăvoinţa şi grija nu trebuie să submineze imparţialitatea şi neutralitatea în evaluare şi nu pot să fie folosite ca pretext pentru părtiniri.

(3) Bunăvoinţa şi grija au un rol major în formarea unui mediu propice dezvoltării personale şi profesionale şi în construirea încrederii că fiecare persoană face parte nu doar dintr-o instituţie ci şi dintr-o comunitate pe care se poate baza, care o sprijină şi o apreciază.

 

 

CAPITOLUL III

Comisia de etică universitară

Art 27. (1) În conformitate cu punctul 5 din Ordinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării nr. 4492/06.06.2005, privind promovarea eticii profesionale în universităţi „la nivelul universităţii se înfiinţează şi funcţionează Comisia de etică universitară, formată din 5-9 membri, cu prestigiu profesional şi autoritate morală, reprezentând în părţi relativ egale cadrele didactic, studenţii şi personalul nedidactic”.

(2) Nu pot fi membri ai Comisiei de etică universitară persoanele care ocupă funcţii de conducere la nivelul universităţii şi la nivelul facultăţii.

(3) Comisia de etică universitară se înfiinţează prin hotărârea Senatului şi este subordonată acestuia.

(4) Din Comisia de etică universitară poate face parte consilierul juridic al universităţii.

Art. 28. (1) Comisia de etică universitară funcţionează pe baza unui Regulament întocmit de comisie şi aprobat de Senat.

(2) Regulamentul Comisiei de etică trebuie să cuprindă elemente cu privire la:

a)      componenţa comisiei;

b)      resursele necesare pentru buna funcţionare a comisiei;

c)      motivarea membrilor comisiei de etică;

d)      scopul, obiectul principal şi atribuţiile comisiei;

e)      procedura de funcţionare a comisiei;

f)        sistemul de sancţiuni particularizat pe tipuri de abateri de la Codul etic;

g)      modul de  primire, cercetare şi soluţionare a sesizărilor şi reclamaţiilor privitoare la încălcarea codului etic;

h)      alte precizări privind organizarea, funcţionarea şi competenţele comisiei.

(3)  Proiectul Regulamentului prevăzut la alineatul 1 va fi întocmit de Comisia de etică universitară şi va fi supus spre dezbatere şi aprobare Senatului universitar în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului cod.

 

 

CAPITOLUL IV

Dispoziţii finale

 

Art. 29. Prezentul cod poate fi completat cu alte prevederi referitoare la comportamentul şi conduita morală şi profesională a personalului didactic, didactic auxiliar şi administrativ, reieşite din legi, hotărâri ale guvernului, ordine ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi hotărâri ale Senatului.

Art. 30. Prezentul cod etic întră în vigoare după aprobarea lui prin hotărâre a Senatului universitar.

 

 

 

Preşedinte Senatului Universităţii „George Bacovia”,

                        RECTOR,

          Prof. univ. dr. Toader GHERASIM

 

Aviz de legalitate,

  Consilier juridic Ioan Ioniţă

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II/MG